tisdag 18 april 2023

Jag är så nöjd med mina surdegsbröd

Hur ofta klappar man sig själv på axeln och säger så bra gjort inte så ofta och inte jag iallafall men efter att ha plockat ut två härliga surdegsbröd ur ugnen så kände jag att jag verkligen hade lyckats. Ni som hänger här med mig på bloggen vet att bakning är ett av mina stora intressen och jag brukar baka baguetter med surdeg men nu tänkte jag skrämma liv i min surdeg som stått i kylskåpet ett tag. Jag matade igång surdegen med råg de första dagarna tills det började bli lite bubbel och härlig doft från burken och då fortsatte jag med vetemjöl. Det är alltid svårt med recept för det som är det fina i kråksången med surdeg är att degen kan stå och jäsa i kylskåpet ett par dagar om man inte hinner baka ut den. Den här gången blev det en deg på 300 g surdeg och 1,5 kg Ölandsvete och dinkelmjöl, 1 liter vatten och 45 g salt av bästa sort. Jag lät degen vila i kylen i 48 timmar innan jag tog upp den och försiktigt formade den till två limpor som fick gräddas i ugnen på 250 grader i 40 min. Så den här gången blev jag riktigt nöjd med mitt bak.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar