söndag 15 augusti 2021

Dags att skörda

Av någon märklig anledning, eller det kanske inte är så märkligt har jag ett veteax och ett havreax som tydligen kommit med vinden och slagit sig ner i min rabatt. I vanliga fall brukar jag odla lite sallad och dill här men i år blev det ingen odling alls för i vi satte solceller på taket och då stod det stegar i mitt lilla land. Lite roligt är det dess små frö har kunnat ta sig genom luften fram till mig. Dessutom såg jag att det helt plötsligt växte upp en solros från ingenstans, men den kanske har sin mer naturliga förklaring hur den har kunnat slå rot, jag matar fåglarna på vintern med solrosfrön. Jag blev väldigt fascinerande av det lilla biet som enträget försökte samla på sig så mycket nektar som möjligt i den välkomnande blomman, det så precis ut som den lilla insekten spatserat runt i en ostbågsskål, men det var så klart pollenkorn som fastnar på biet som den sedan förflyttar till en annan blomma.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar