torsdag 18 februari 2021

I dag blir det nybakat

Bakat och bakat men iallafall, för nu skall fåglarna få goda frökakor att mumsa i sig från. Så enkelt att blanda ihop fett och frö i en liten muffins form och sedan sätt dit ett litet snöre innan kakan smälter. Vilket fett man bör använda  beror på tydligen på hur kallt det är. Cocosfett skall inte användas när det är för kallt, men nu ligger vi på nollan eller strax över här på Öland så jag smälte helt sonika ett paket cocosfett och rörde ihop det med blandade fågelfrön. Så nu hoppas jag verkligen att fåglarna hittar till dessa energifylld kakor innan snön smälter undan och det åter blir lättare för de små liven att hitta frön i naturen. Ett annat alternativ för att ge fåglarna energi är att smeta margarin/smör direkt på trädstammen, det är ett bra tips som jag fått av svägerskan. Jag hoppas att jag kan locka fram lite fågelliv till träden och buskarna på tomten, för fågelholken som i vanliga fall tjänstgör som fågelmatare har hackspetten gett sig på och hackat sönder så fröna bara rinner ur huset. Jag får satsa på ett nytt hus nu till våren så att vi kanske kan få nya hyresgäster.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar