tisdag 16 juli 2019

Skogen bågnar av kantareller

Nej riktigt så var det faktiskt inte, det var nog mer än önskedröm.( bilden var från 2017)  Jag har sett många som lagt upp bilder på Facebook på sommarskörden av kantareller. Så det var väl bara att ge sig i väg ut och titta efter skogen gula guld. Jag har en liten meditationsskog som jag brukar strosa runt i och bara stirra ner i marken och inte tänka på något alls. Skog och skog, här på Öland finns inga djupa smålandsskogar men man får njuta av det lilla. Tror ni att jag hittade några kantareller ? Nej och inga andra svampar heller. Det är knaster torrt i marken, det fullkomligt krasar under fotsulan när skorna trampar ner i marken. För mig är det ingen big deal om det finns svamp eller inte, bar att få strosa runt i ensamheten är så avkopplande och härligt. Jag hittar alltid något som jag kan fundera över. För något år sedan hittade jag en ringmärkningsring som jag skickade vidare till ringmärkningscentralen på Naturhistoriska riksmuseet . Under den här promenaden hittade jag ett ägg som låg inbäddad i mossan. Först trodde jag att det var en champinjon eller flugsvamp men sen såg jag att det var ett ägg. Jag tittade upp i trädtopparna men kunde inte se något bo, ja ni ser alltid är det något att fundera över under skogspromenaden.




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar