onsdag 24 februari 2016

Långe Erik norra Ölands stolthet

Det går inte att skildra vyn på bild som man upplever längst upp på norra delen av Öland. Vinden drar och sliter från alla håll och det enda man ser är hav, hav och hav och så naturligtvis den ena av Ölands stolthet Långe Erik. 1845 stod den 27 m höga fyren klar. Fyren moderniserades  i början av 1900 talet med en ny lins och fyren byggdes till och är nu 32 m. Det är verkligen historia att läsa om fyrens utveckling och om hur livet med att hålla fyren vid liv alla årets nätter, det var säkert ingen lätt uppgift.
Du kan läsa mer om Långe Erik här








1 kommentar:

  1. Hej Eva
    Danke für deinen netten Kommentar auf meinem Blog
    und in deutsch....danke!
    Deine Fotos freuen mich sehr!
    Sehnsucht, Sehnsucht, Sehnsucht!!!
    Byxelkrok, so schön zu sehen.
    Und es wird in Byxelkrok wieder was Neues gebaut?
    Ich frage mich immer
    wie man bei einer so kurzen Saison (Juni-August)
    von einem Geschäft leben kann?
    Als ich deine Bilder sah,
    habe ich mit meinen Öland Bildern einen Blogbeitrag gemacht.
    Ich schicke dir ganz herzliche Grüße

    Tack för din fina kommentar på min blogg
    och i tyska .... tack!
    Dina foton väldigt glad!
    Längtan, längtan, längtan !!!
    Byxelkrok, så trevligt att se.
    Och det kommer att byggas något nytt igen i Byxelkrok?
    Jag undrar alltid
    hur på så kort säsong (juni-augusti)
    kan leva från ett företag?
    När jag såg bilderna,
    Jag har gjort med mina Öland bilder till blogginlägg.
    Jag skickar alla varma hälsningar
    Marlise

    SvaraRadera