måndag 23 november 2015

Gamla vattentornet i Växjö, fick se sig besegrad.

Om det är någon gång jag skulle vara " kramare" ja trädkramare fast inte träd utan byggnader så skulle det vara när diskussionerna började ta fart om att riva Växjös stadsmärke - Gamla vattentornet på Hovskulle. Det ståtliga tornet har länge varit en central plats att härleda andra platser runt. Tornet stod klart 1957 och eftersom jag under hela min uppväxt sett det ståtliga tornet dagligen. Under 60-70 talet var det en naturlig plats för alla barn och ungdomar som bodde på Hovskulle. Vintertid var det perfekt ställe för skidåkning. Tänk så många gånger man har stått med skakande ben och tillslut övervunnit rädslan att åka ner för lilla stupet. För att inte tala om stora stupet, det var i stort sätt förenat med livsfara att åka där. Jag väljer att ha den bilden framför mig när jag skrotar runt bland stenstoden som nu endast är kvar av Växjös stadsmärke.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar