fredag 13 september 2013

Oops fredagen den 13:e

Jag väljer att bortse från att det är fredagen den 13:e trots att jag är lite skrockfull skulle aldrig komma på tanken att gå under en stege och håller alltid ordentligt i spegeln, vem vill bli utsatt för 7 års olycka.

Däremot sätter jag gärna händer och tänder i kakor, bullar och bröddegar. Det är en sådan go känsla att känna degen mellan fingrarna och sedan bearbeta till önskad form. Jag har ett bröd som jag varierar mjölsort efter tycke och smak. Tyvärr har jag inget riktigt recept eller jag har haft det men tappat bort det. Det är inte speciellt avancerat,50 g jäst, 5 dl ljummet vatten, lite olja , mjöl (oftast vetespecial) och lite salt. Jag delar degen i 6 delar och gör 2 flätor som placeras ovanpå varandra. Pensla den översta flätan med ägg och strö över vallmofrö.  Låt degen jäsa 40 min innan du gör flätorna och sedan in i ugnen 35 min på 250 grader.

I november skall jag gå en surdegsbakdag i Vrankunge, längtar så...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar