måndag 9 september 2013

Går det att äta ostbågar till förrätt?

Ibland blir man helt galen på sig själv, när man står fem i fem och gästerna är på ingående och skall fixa till en förrätt som man dessutom aldrig har gjort tidigare. Så blev det nästan i fredags också inför Peter Lehmann festen, men vad gör väl det när anrättning blev en riktig succe och dessutom var god. Det här receptet fick jag av min jobbarkompis Martin och eftersom min PL vän Åza lovade att jag skulle lägga ut receptet så kommer det här. Smaklig spis!


Räkbakelse

4 portioner/st.

8 st formfranska skivor
42 g majonäs
0,7 dl vispgrädde
1 msk kaviar
1 msk hackad dill
1 msk hackad gräslök
1 msk hackad rödlök
3 dl ostbågar

Garnering: räkor, svart kaviar, citron, dill och sallad 


GÖR SÅ HÄR

1. Ta ut runda delar ur formfranskan. 
2. Vispa grädden.
3. Blanda övriga ingredienser. Fördela hälften på  4 rundlar. Lägg de andra som lock
3. Bred på resten av smeten på locket och runtom. Täck med plastfolie och ställ i kylskåp i ett dygn
4. Innan servering rulla bakelserna i krossade ostbågar och garnera.

Dryckestips: självklart väljer man en vit Peter Lehmann


2 kommentarer:

  1. Yes!!! Här kom den! En av de absolut godaste förrätter jag någonsin ätit! Kommer bli ett stående inslag hos mig framöver! Stort tack för allt Eva! KRAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev en riktig lyckoträff. Skönt att man har medarbetare som kan komma med lite tips och idéer när fantasin tryter.

      Radera