fredag 6 september 2024

Snabba kusar

Det bågnar av recept på alla medier man kan tänka sig och emellanåt så poppar det upp något som är mer intressant än andra. Häromdagen såg jag ett recept på snabba frökusar, det var bara att röra ihop alla ingredienser och klicka ut på en plåt och skjuts in i ugnen. Det blev inte något storbak precis men 6 goda frallor så där lagom till frukost, det behövdes ingen jäsning utan de påminner lite om filmjölksbröd bakat med bikarbonat. Jag skickade en bild till dottern och då tipsade hon om att man kan använda bovetemjöl istället för det vita vetemjölet så det skall jag prova nästa gång jag blir sugen på nybakade frallor på morgonkvisten. Recept under bilderna 













Snabba Frökusar
  1. Sätt ugnen på 250 grader

Ingredienser 
  1. 1 dl havremjöl ( mixa vanligt havregryn till ett fint mjöl)
  2. 3 dl vetemjöl eller bovetemjöl
  3. 2 tsk bakpulver
  4. 1 dl solroskärnor
  5. 1 msk olivolja
  6. 2,5 dl filmjölk
Rör ihop alla ingredienserna och klicka sedan ut 6 bullar på en plåt. Jag hällde i solroskärnorna i smeten men det går så klart att toppa bullarna med kärnorna istället. 
Grädda bullarna mitt ugnen i ca 15 min.

Lycka till 🤸

1 kommentar:

  1. Det skall jag testa. Tack för tipset. 😍🙏 Önskar er en riktigt skön helg. 😊🌞🥰

    SvaraRadera